Weekblog #5 – Brandmood

De afgelopen week was er op Instagram veel te doen over Vero, een nieuwe app die hét nieuwe alternatief zou zijn voor Instagram. Ik zag overal Stories opduiken met nieuwe accounts die werden aangemaakt, maar naarmate de dag verstreek kwamen er ook allerlei spookverhalen voorbij. Over de eigenaar, abonnementskosten en privacy rechten. Best grappig eigenlijk dat we dan wel weer Instagram gebruiken om deze hele hype te delen. Ik kijk ondertussen lekker de kat uit de boom en vind het wel prima zoals het is. Ja, Instagram was ooit fijner. Maar wat doe je er aan? Ik kan het niet missen in ieder geval, dus beter zeur ik er ook niet om.

Mevrouw Knot - Brandmood

Over Instagram gesproken: jullie waren de afgelopen week heel enthousiast over een kleurenpalet en de nieuwe instamood die ik daar deelde. Dus leek het me leuk om iets meer te vertellen over de moodboards die ik achter de schermen maak in branding projecten. Het ontwerpen van een logo begint voor mij met luisteren. Wie zit er achter een merk of bedrijf, wie wil je bereiken, welk gevoel wil je uitstralen en waarom. Allemaal vragen die aanbod komen in een kennismakingsgesprek. Lang leven skype om in korte tijd toch iemand al een beetje te leren kennen, waar je dan ook mag wonen. De volgende stap is het vormen van een brandmood. Het is voor mij een manier om visueel samen te vatten wat we hebben besproken. Ik pas het sinds kort standaard toe in al mijn logo & branding projecten en dat werkt ontzettend fijn.

Tijdens het ontwerpproces is de brandmood een sfeerbepaling waar we af en toe op kunnen terugblikken. Het fijne aan een moodboard is dat het enerzijds een richtlijn aangeeft, maar anderzijds ook nog alle vrijheid geeft. Dat is meteen ook zo heerlijk aan een ontwerpproces. Je bedenkt vooraf een richting met je klant, maar in het traject zelf kan het altijd voorkomen dat iets anders veel beter past. En die vrijheid is er bij een ontwerp op maat. Want het allerbelangrijkste is dat er uiteindelijk een ontwerp op tafel ligt wat goed voelt en bij jou past als geen ander!

Bovenstaande brandmood hoort trouwens bij het kleurenpalet dat ik eerder op Instagram deelde. Herkennen jullie waar het uit voort komt? Het is gemaakt voor een logo ontwerp wat we afgelopen week hebben afgerond en waarin we nu de doorvertaling gaan maken naar verschillende huisstijlitems. Ik kan niet wachten om jullie straks het bijbehorende ontwerp te laten zien! Fijn weekend alvast allemaal!

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *